Helló, 100! Brunch-oljunk!

vegetáriánus receptek, további mentességek: tojásmentes, hozzáadottcukor-mentes, gluténmentes, laktózmentes*

2017. április 09. - Csigó Zita

* Tojásmentesség és hozzáadottcukor-mentesség: valamennyi recept / gluténmentesség: valamennyi recept, kivéve: hagymás kuszkusz / laktózmentesség: valamennyi recept, kivéve: gorgonzolás sült répa és aszalt paradicsomos-parmezános polenta, currys lencsekrém nem olívaolajjal készítve

Húha, 100. post! :)

Anno még a blogspot.com-on kezdtem, aztán onnan importáltam a blogom ide, a blog.hu-ra. Sok helyre írok receptet és fotózom, imádom a munkám, viszont mivel a munka és az érdeklődési kör (= a blog témája) nálam megegyezik, sokszor a publikációk a Pasztell előtt elsőbbséget élveznek. Ha csak a mindig fixet veszem, havi szintre lebontva kb. 24 recept + 4 videó jelenik meg tőlem különböző magazinokban és egy online site-on, innen nézve ez egy napi frissítésű bloggal vetekszik. :) Ha éppen könyvet írok, StockFoodra dolgozom vagy pl. naptárt készítek, azaz pluszban tesztelek vagy élesben főzök, az előbbi szám sokszorosa jön ki. A termékszponzoros és egyéb kereskedelmi célú reklámanyagok még ezekhez jönnek hozzá, nem is beszélve arról, hogy néha csak úgy simán is szoktunk enni. :) Inkább ritkábban frissítek, de akkor úgy, hogy ne ismételjem magam.

Készült velem pár hete egy interjú, ebben tök jól elmondtam, mit is gondolok az egész gasztrós témáról, a blogok, újságok, könyvek, cikkek szerepéről. Hamarosan megjelenik, de addig is: nálam különválik az ételallergia/táplálék-intolerancia és a diéta/egészséges életmód kérdése. Előbbinél evidens, hogy a számunkra allergén tényezőket 100%-ban ki kell iktatnunk, ilyenkor az a helyettesítés lesz a tökéletes megoldás, ami ugyanolyan finom (ha nem finomabb :) ) mint az eredeti és hasonlóan tápláló. A "szimpla" egészséges étkezés, diéta témakörben viszont a balance a kulcsszó, nincs bűn és nincs kényszer, az egyensúlyra törekszem. Ezt követem a témához passzoló cikkeimben és a blogon: finom mentesek és az általános táplálkozásba beilleszthető nem mentesek váltogatják egymást. Cukrot amúgy már a szüleim is nagyon keveset használtak, ebben nőttem fel, így a hagyományos recepteket sem tömöm tele finomított cukorral, ezt szoktam meg, a túl édeseket meg sem tudnám enni. 

Most kellene jó kis képeket feltöltögetnem a konyhámról és a stúdiómról, de épp költözésben vagyunk, hamarosan egy teljesen más helyszínen, műteremmel egybenyitott konyhában fogok dolgozni. Tél végén vettük az új házat, két hete indult az átalakítás, nagyon-nagyon remélem, hogy nyár elejétől már onnan postolhatok. :)

A receptekről: valószínűleg a 100. post - ünneplünk - torta vonalon kellett volna elindulnom, viszont inkább olyan ételekre gondoltam, amik igazából jellemeznek. Mentesek, egyáltalán nincsenek túlbonyolítva, és ami nálam nagyon fontos: nemcsak finomak, hanem szépek is. Így, egyben a sok kis apró tálka különböző színes-fűszeres ételekkel; ami napszak szerint lehet épp brunch, de könnyű vacsora, tapas-ozás az egyik kedvencem. Sokszor készítek, annyira szeretem ezt a témát, hogy a post akár (stílszerűen) 100 receptből is állhatna. Az alábbi ételeknek nincsenek kőbe vésett szabályai, alakítsátok ízlésetek szerint! Boldog 100-at, Pasztell! :)

2017_04_08_6859_lores.jpg

2017_04_08_6860_lores.jpg

Fokhagymás spenót: a bébispenótot kevés olívaolajon, a reszelt fokhagymával pár perc alatt megpárolom. Épp csak addig, hogy a levelek összeessenek. Közben fűszerezem sóval, 1 csipet fehér borssal és frissen reszelt szerecsendióval (ez a lelke! :) ).

Currys vöröslencsekrém: a vöröslencsét annyi vízben, amennyi ellepi, puhára főzöm 1 nagy csipet sóval és korma curryvel. Mikor elkészült, félreteszem hűlni, majd ízlés szerint olívaolajjal vagy tejföllel/joghurttal krémesre töröm. Sós földimogyoróval megszórva tálalom.

2017_04_08_6861_lores.jpg

Sült répa gorgonzolával: zsenge répákból készítem, megpucolom, a vastagabbakat hosszában felezem. Sütőzacskóba teszem, só, fekete bors és egész koriandermag jön hozzá egy kevés olívaolajjal. Az egész koktélparadicsomokat szintén így sütöm sóval és olívaolajjal. A répákra tálaláskor krémes gorgonzolát morzsolok.

Hagymás kuszkusz: A kuszkuszt kétszeres mennyiségű, enyhén sós vízzel leforrázom, lefedem, állni hagyom negyed órát. Ezt követően kevés olívaolajjal fellazítom, só, aprított lila hagyma, újhagyma és petrezselyemzöld kerül bele, illetve meglocsolom egy kevés lime-lével.

2017_04_08_6862_lores.jpg

Korianderes-citromos pirított krumpli: A burgonyát héjában addig főzöm, amíg egy villát éppen bele tudok szúrni. Leszűröm (ízlés szerint meg is pucolható), felcikkezem. Egy nagyobb serpenyőben olívaolajat hevítek (nem vegetáriánus verzióban szuper ízt ad neki a sertés- vagy libazsír), és rázogatva átpirítom rajta a krumplicikkeket. Közben sóval, fekete borssal fűszerezem, majd ráreszelek kezeletlen citromhéjat. Mikor elkészült, megszórom sok-sok korianderlevéllel, és rögtön lehúzom a tűzről. 

Aszalt paradicsomos-parmezános polenta: a kukoricadarát négyszeres mennyiségű, enyhén sós és olajos, forrásban lévő vízbe szórom. Sózom, hozzáreszelek jó sok parmezánt, majd együtt krémesre főzöm. Végül belekeverek egy nagyobb adag kockázott aszalt paradicsomot. Mikor langyos, fellazítom tejföllel, és tálalás előtt további tejföl hozzáadásával beállítom a krémességét.

2017_04_08_6863_lores.jpg