Csigó Zita gasztroblogja

Édes és sós Hot Cross Buns

2017. április 15. - Csigó Zita

Nem tudom, hány éve halogatom, hogy végre én is elkészítsem ezeket a tradicionális angol húsvéti zsemléket. Nagypénteki munkanap ide vagy oda, idén már muszáj volt, úgyhogy elrohantunk a legközelebbi nyitva tartó boltba aszalt áfonyáért, aztán gyorsan be is dagasztottam az édes verziót. A klasszik tészta egyébként kb. ugyanaz, mint amit kalácsnak szoktam használni, szuper foszlós, pihe-puha. Nézegettem a recepteket, csak mazsolát nem szerettem volna beletenni, keverve áfonyával finomabb szerintem. És az új kedvenc az édesekhez a szerecsendió, ezért ebből a sütiből sem maradhatott ki. Miután teszteltük, hogy hűha, ez tényleg baromi finom, elkezdtem gondolkozni, hogy de jó is lenne ugyanez sósan... Jött még egy bedagasztás ezúttal cukor, aszalt áfonya, citromhéj, fahéj, szerecsendió és mazsola nélkül, viszont parmezánnal és kakukkfűvel, most meg itt áll ezt az óriási mennyiség, osztogatni kell, az már tuti. :) Még bőven van időtök egy-két sok adagra, nagyon megéri elkészíteni! :)

2017_04_15_7006_lores.jpg

Hozzávalók:

50 dkg liszt

1 csomag instant élesztő (vagy fél kocka friss egy pici cukorral és a tejből 1 dl-rel felfuttatva)

5 dkg vaj

1 tojás

2,5 dl langyos tej

A kereszthez: liszt, víz

A kenéshez: az édes verzióhoz: forralt vízzel hígított baracklekvár, a sóshoz: sózott vaj

Az édes verzióhoz jön még: 5 dkg cukor, 1 kávéskanál őrölt fahéj, 1 biocitrom lereszelt héja, pár reszelésnyi friss szerecsendió, 1 nagy marék mazsola, 1 nagy marék aszalt áfonya (opcionális, nekem az egyik kedvencem) és 1 csipet só

A sós verzióhoz jön még: 1 csapott teáskanál só, 1 teáskanál morzsolt kakukkfű, kb. 3-4 dkg reszelt parmezán, illetve egy egészen kevéssel több tej

2017_04_15_7014_lores.jpg

A lisztben elkeverjük az élesztőt, hozzáadjuk a puha vajat, az elhabart tojást, majd apránként a tejet. Verzióktól függően mehetnek bele a további alapanyagok (aszalványok a legvégén, a már összeállt tésztába gyúrva), majd az egészet megdagasztjuk, és letakarva, meleg helyen a duplájára kelesztjük. A megkelt tésztát lisztezett felületen átgyúrjuk. Ezt követően késsel 8-9-10 darabra vágjuk (ahogy tetszik - az édesből nagyobbakat, a sósakból több kisebb, "előételes" darabot sütöttem), és mindet kigömbölygetjük. (Ezt úgy csináltam, ahogy a hamburgerzsemlét szoktam: gömbbé formáztam, alul összecsipkedtem, majd megfordítva még egyszer megformáztam. A bucikat egy hézagnyira egymástól sütőpapírral leterített sütőlemezre tettem, és negyed óra alatt ismét megkelesztettem. Nekem akkor tetszik a legjobban, ha rács alakban szépen összenőnek, de persze egymástól jóval távolabb helyezve önálló zsemléket is készíthettek.)

Közben a lisztben elkeverünk egy kevés vizet. (Ehhez nehéz pontos arányt írni, jóval több lisztből készítettem, hogy könnyen, egyenletesen lehessen nyomni a habzsákból. Tehát a lisztet egy keverőtálba tettem, majd löttyintésről löttyintésre annyi vizet adtam hozzá - kézi robotgéppel keverve -, hogy sima, nagyon sűrű, nem szakadós, hanem éppen folyós masszát kapjak.)

A masszát habzsákba töltjük, és összefüggő csíkot rajzolva keresztet mintázunk az ismét megkelt bucikra. 180 fokra előmelegített sütőben kb. 25-30 perc alatt készre sütjük. A forró zsemlék tetejét az édes verzió esetén forralt vízzel hígított baracklekvárral, a sós verzió esetén pedig enyhén sós vajjal átkenjük. Gyönyörű szép, ugye? :)

 2017_04_15_7012_lores.jpg

süti beállítások módosítása