Csigó Zita gasztroblogja

Nyári panzanella

...és alakul a kert! / laktózmentes recept

2020. augusztus 15. - Csigó Zita

Ma van Olaszországban Ferragosto ünnepe. Ha rákerestek a neten, egy csomó cikket találtok a tradicionális Ferragosto-ételekről, egyik jobb, mint a másik, bár tudjátok, zöldfűszerekkel, szezonális, (jó értelemben vett) egyszerű alapanyagokkal és tiszta ízekkel engem egy perc alatt meg lehet venni. Mára elkészítettem a kedvenc panzanellámat (hogy mennyire autentikus, azon kár vitázni, viszont nagyon-nagyon finom, gyakran dobok össze hasonlót), persze házi kovászos kenyérből. #semmifakszni, de irtó jó behűtve! 

2020_08_15_026827a.JPG

2020_08_15_026837.JPG

2020_08_15_026828.JPG

Tulajdonképpen nekünk is megpihenés ez a nap, csak nem aratás után. :) Rengeteget haladtunk a kerttel, tavasz végén-nyár elején még derékig érő gyom volt mindenhol. Azóta kiirtottuk (utána kétszer gyomláltam ki az egészet), lefóliáztuk egy akkora fóliahengerrel, amit alig bírtam el, amikor átadta a futár. :) 2 részletben rendeltünk 11 köbméter kavicsot, azt terítettük le a kertbe (talicskába belapátol, eltol, talicskából kiborít, elrendez...és ez így, amíg el nem fogy a kupac :) ), illetve hátul még 1 köbméter földből kialakítottunk két ágyást (talicskába belapátol, eltol, talicskából ágyásba lapátol, elrendez).

desktop2061.jpg

Még nyár elején beszereztem egy csomó régi fiókot, ezeket kifúrtuk, lecsiszoltam, lazúroztam, befestettem, a kedvenc virágládáim. :) Új színt kapott a grillsütőnk fa része és a régi kerti szettünk, ma pedig 3 ősrégi teknőt csiszoltam-lazúroztam, ezek a teraszos kertrészbe kerülnek be virágládaként. A fűszernövényeim élnek és virulnak, egy darabot nem vettem hónapok óta. 

Kertet csinálni nagyon jó dolog, de ezt a fólia-kő sztorit ilyen mennyiségben tényleg csak a hozzám hasonló megszállottaknak ajánlom. ;)

És akkor jöjjön a pár perc nettó munkával összerakható panzanella. 

desktop207.jpg

2020_08_15_026836.JPG

Hozzávalók (2 nagy vagy 4 kis adaghoz): 

25 dkg szikkadt kenyér (házi kovászossal a tuti!) 

kb. fél dl extra szűz olívaolaj 

3 evőkanál vörösborecet 

só 

1 fej lila hagyma 

1 kis üveg (kb. 7 dkg) magozott, fekete olajbogyó 

20 dkg koktélparadicsom 

bazsalikomlevelek 

A kenyeret felkockázzuk, és egy nagyobb tálba szórjuk. Hozzálocsoljuk az olívaolajat és a borecetet, megsózzuk, alaposan összeforgatjuk. A lila hagymát megpucoljuk, félkarikára vágjuk, szintén hozzákeverjük. Lefedjük, és mehet is 2-3 órára a hűtőbe. 

Az olajbogyókat lecsepegtetjük, a koktélparadicsomot megmossuk, felcikkezzük. A salátához forgatjuk, tálalásig visszatesszük a hűtőbe. Bazsalikomlevelekkel megszórva tálaljuk. 

2020_08_15_026824.JPG

süti beállítások módosítása