Csigó Zita gasztroblogja

Diéták nagykönyve - lemondások nélkül

Advent nálam - december 5. / Könyv született / Recept: Spenótos rizspalacsinta

2016. december 05. - Csigó Zita

dec5.jpg

Régóta szerettem volna már a könyvről írni, de mindig, amikor belekezdek, rá kell jönnöm, hogy olyan hosszan tudnék mesélni a megszületéséről mint maga a terjedelme. 192 oldal pedig nem kevés... Arra jutottam, pontokba szedem mindazt, ami eszembe jut róla, ti pedig kérdezzetek. :)

2016_09_07_0250gazpacho2_lores.jpg

  • A könyv az I.P.C. Könyvek gondozásában jelent meg, ez az a kiadó, aminek évek óta dolgozom folyamatosan szerzőként. (Néha más kiadóknál (Boook, Cser, Szalay Könyvek) is előfordulok/előfordultam étefotó&styling, illetve lektorálás ügyben.)
  • Az alapvetés a diétaprioritás volt, és mivel évek óta elég mentesen főzök "otthon" is, illetve sokat publikáltam magazinokban és a Gyógyító szakács könyvsorozatban a témáról, evidens volt, hogy ezt a mentességet fogom ismét körbejárni. Sok vázlat volt a fejemben, végül úgy döntöttem, hogy a glutén- és laktózmentességet, valamint a hozzáadottcukor-mentességet nem vagylagosan fogom megjeleníteni, hanem valamennyi recept egyszerre teljesíti majd a 3 fő kritériumot.
  • A könyv 80 receptet tartalmaz 4 fejezetre bontva: levesek&előételek, főételek, saláták&snackek, desszertek. Minden receptnél továbbá jelöltem: vegetáriánus, vegán, tojásmentes, az étel GI tartománya, valamint: elkészítési idő, árfekvés, nehézségi fok, tipp, energia- és szénhidráttartalom.
  • A munkacím, amely alapján összeraktam a receptcímeket "kedvenceink diétásítva" névre hallgatott, azaz olyan ételek jártak végig a fejemben, amelyek alapvetően hagyományosak/népszerűek/kedveltek/divatosak, de kell egy-két-sok csavar, hogy könnyeddé és mentessé váljanak. Szerepel tehát még marhapörkölt is, csak épp sovány húsból és bazsalikomos rizsgaluskával, hajszálvékony sós palacsinta hajdinalisztből, vagy épp lasagne, melynek "tésztalapjait" mi más is adhatná mint sütőtök.

2016_09_24_1063fasirttrio2_lores.jpg

  • Mit nem használtam? Akkor jó egy recept, egy könyv, egy cikk, ha az olvasó saját ízlésére tudja formálni, legalábbis én ekkor érzem igazán úgy, hogy élnek a receptjeim. Ezért aztán nem is írtam le ezer variánst, mert egyrészt a fantáziátokra bízom, másrészt egy ennyire mentes könyv sem tud csak olyan ételeket felsorakoztatni, melyek valamennyi ételérzékenységnek, egyéni tűrésszintnek, ízlésnek stb. megfelelnek. Nem beszélve arról, hogy ötletszinten egy 160 g-os/IR diétás is tudja használni a könyvem, sőt sok receptet egy az egyben be tud illeszteni a menüjébe, de sok másikat viszont erősen át kell alakítania. Nem használtam mesterséges édesítőszereket, de ha úgy érzed, neked sok a kókusztej, használj sima (lm) tejet, és adj hozzá egy keveset a szokásos édesítődből. Nem használtam készen bekevert gm lisztkeverékeket, inkább alapliszteket ajánlok, melyek kihozzák az adott étel karakterét, ízvilágát. De ha pont nem szereted az adott magliszt aromáját vagy van bevált lisztkeverék-márkád, cseréld le nyugodtan! Laktózmentes termékekből kizárólag sütőformák kikenéséhez használtam laktózmentes vajat. Ha azonban a növényi tejeknél, magtejeknél jobban kedveled a lm tejeket, nem fogják elrontani a recepteket. Szóval kísérletezzetek bátran! :) Ps.: Az adott állagok garanciáját a pontos recepttúra adja.
  • Recepttesztek/a nehézségi fok kérdése. Mentes alapanyagokkal nehezebb bánni, ezért szerzői oldalon is nagy a felelősség, hogy a publikált receptek olyan minőségben elkészíthetők legyenek, mint a fotón szereplő ételek. Az anyaghányadoknál különösen figyeltem arra, hogy semmi se legyen elkészíthetetlen, törős, száraz és még sorolhatnám. Rengeteg pocsék mentes ételt kóstoltam az elmúlt években, ezért tényleg tudom, nincs is elkeserítőbb, mint ha a végeredmény meg sem közelíti a várt szintet. Ennek ellenére azt kell mondanom, az első mentes palacsintám nekem is szakadt, és a sütőtökös/édesburgonyás gnocchimhoz először annyira sok lisztet adtam, hogy kifőzés után ölni lehetett volna vele. A gyakorlat és a jó minőségű eszközök (pl. tapadásmentes palacsintasütő) elengedhetetlen, de ne aggódjatok, nem lehetetlen a szép&mentes együttes kívánalmának megugrása! :) Minden ételt többen kóstoltak, minden véleményt meghallgattam, mérlegeltem. Volt, aki utálta az amarántlisztet, volt aki elmondása szerint függő lett tőle. Igen, ez az egyéni ízlés, lehet, hogy lesz pár recept, aminek nem fog ízleni az alapanyaga, ilyenkor cserére lesz szükség. Azt viszont el kell mondanom, hogy pár extra karakteres hozzávaló vegyes megítélését leszámítva a tesztalanyok :) ízlését valamennyi recept elnyerte, ezért is kerültek a könyvbe! :)
  • Dietetika. Nem vagyok dietetikus, és nem is szeretnék ilyen színben feltűnve (fél)igazságokat hangoztatni. Ez egy szakma, és szerencsére megtaláltam az egyik szuper képviselőjét Szijártó Szandi személyében. Ő írta a könyv bevezetőjét, nézte át a recepteket, határozta meg a GI-tartományokat, azaz összerakta a könyvet dietetikai szempontból. Sőt, néha eljött egy-egy fotózásra is, hozott szépséges kellékeket, jó kis mosolygós délutánok voltak ezek! :)

2016_09_14_0605repasali2_lores.jpg

  • A könyv kézirata (lefőzés, fotó, styling, 169 fotó+szövegírás) bruttó 26 nap alatt készült el. Marci segítsége nélkül nem ment volna, ebben az időszakban (szept. 1-26.) inkább hasonlítottam egy zombira mint magamra. :) Esténként szó szerint kiszedett a mosatlan halmok közül, rendbe tette a műtermet, hozta a másnapi alapanyagot, hogy én 4-5 óra alvás után frissen és üdén :) folytassam a projektet.
  • A styling. Aki ismeri a munkáim, az tudja, hogy a styling nálam nagyon-nagyon központi szerepű, ez az a folyamat, amit sosem engednék ki a kezem közül. Szerencsére nem is volt még ilyen kérés. :) Természetes anyagok, kézzel készült kerámiák és sok-sok virág vadvirág hangsúllyal - így foglalható össze a 3 sarkalatos pont. Annyira szeretem ezt a képanyagot! Úgy érzem, maximálisan megvalósítottam az elképzeléseimet, beleértve a címlapot is, amelynek az alapötlete szintén tőlem származik. Szerettem volna szakítani az egy étel-egy címlap, illetve a mozaikos elrendezés elvével, így azt találtam ki, hogy egy fotón szerepeljen a 4 fejezet egy-egy étele. A kerámiák többsége most is Apacuka ceramics és Lantos Judit kerámia, az ő stílusuk nagyon közel áll hozzám. 

2016_09_03_0080toknudli1_lores.jpg

  • Sokszor megkérdezik tőlem, hogy hol kapható a könyv, én mindig elmondom, hogyhátkönyvesboltban :), aztán rájöttem, hogy a netes terjesztésű könyvek korában ez bizony nem annyira egyértelmű. :) Tehát hagyományos terjesztésű könyv, így megtaláljátok Librikben, Alexandrákban és egyéb független könyvesboltokban. Kedvezményes áron megrendelhetitek a kiadó saját webshopjából, a Könyvtündérről, illetve természetesen rendelhető Libriről, Bookline-ról, Líráról, Alexandráról és más netes könyvesboltokból. 

2016_09_20_0855toknudli2_lores.jpg

2016_09_04_0135chiapuding2_lores.jpg

2016_09_05_0176spenotpali2_lores.jpg

Spenótpalacsinta almás-hagymás töltelékkel (az egyik kedvencem, a címlapra sem véletlenül került)

gluténmentes, laktózmentes, hozzáadott cukormentes, vegetáriánus, közepes GI

Hozzávalók (4 személyre):

A palacsintához:

3 evőkanál olívaolaj

2 gerezd fokhagyma

15 dkg bébispenót

só, őrölt fehérbors

reszelt szerecsendió

7,5 dl rizstej

5 nagyobb tojás

20 dkg rizsliszt

A töltelékhez:

25 dkg alma

3 kis fej lila hagyma

só, őrölt fekete bors

aprított petrezselyemzöld

Egy serpenyőben felhevítünk fél evőkanál olívaolajat, ráreszeljük a megtisztított fokhagymát, majd rádobjuk a megmosott, leszárított bébispenótot. Sózzuk, borsozzuk, kevés reszelt szerecsendióval ízesítjük, és pár perc alatt megfonnyasztjuk a spenótleveleket.

A rizstejben elhabarjuk a tojásokat, megsózzuk, beleszitáljuk a lisztet, végül elkeverjük benne a párolt spenótot. A palacsintasütőt kikenjük egy kevés olívaolajjal, és hagyományos módon kb. 8 nagyobb palacsintát sütünk a masszából.

Közben az almákat megmossuk, felkockázzuk, a megtisztított lila hagymát cikkekre vágjuk. A maradék olívaolajon összepároljuk, közben sózzuk, borsozzuk, végül aprított petrezselyemzölddel ízesítjük.

2016_09_25_1144nyitokepleveseloetel_lores.jpg

süti beállítások módosítása