Csigó Zita gasztroblogja

Tapas-tál szarvasgombával felturbózva

Receptek Italia Divina szarvasgombás készítményekkel

2021. január 31. - Csigó Zita

Első körben szögezzük le, a szarvasgomba nem misztikus dolog, legalábbis abban az értelemben egyáltalán nem, hogy félni kelljen tőle. A szabály irtó egyszerű: a kevesebb több, illetve kísérletezzetek bátran. Én azt kedvelem benne a legjobban, hogy egy ici-pici kis mennyiség is feldobja, különlegessé varázsolja az ételeket, ráadásul tökéletes "turbó" olyan hétköznapi fogásokhoz, mint mondjuk egy rántotta vagy egy krumplipüré. Nem viccelek, sőt ajánlom, hogy az ismert, mindennapos ételeitekkel kezdjetek el először kísérletezni, nagyon klassz lesz az a többlet, amit a szarvasgomba íze ad. 

2021_01_31_030975.JPG

desktop259.jpg

Az Italia Divina oldalán sok-sok szarvasgombás készítmény közül válogathattok: szósz, méz, só, olívaolaj, csoki, chips, mustár, balzsamecet, illetve egész és szeletelt szavasgomba is szerepel a kínálatban. A két alapszabály (elegendő egy kevés is belőle, valamint kísérletezzetek ismert, egyszerű ízek + szarvasgomba kombinációkkal) mellett még egy dolgot érdemes kiemelni, ez pedig a szarvasgomba illata. Nagyon igaz, hogy az íz és az illat együtt alkotja meg azt az egyediséget, ami a szarvasgomba összetéveszthetetlen jellemzője.

Jön majd több recept is a szarvasgombás készítményekkel, először egy tapas-tálat mutatok csupa egyszerű "nem-recepttel" vagy "éppen-recepttel" amolyan gondolatindítónak szánva: igen, ezeket az ételeket mind-mind feldobja némi szarvasgomba aroma. 

feher_szarvasgombas_mez_1.jpg

A receptekhez fehér szarvasgombás olívaolajat és fehér szarvasgombás mézet használtam. Mindkettő harmonikus, de egyben karakteres, illatos-aromás. Amikor letekeritek a kupakokat, rögtön megérzitek az illatot. Az olívaolaj hatalmas kedvencem lett, használjátok úgy, mint egy fűszerolajat, elég pár csepp, illetve az ezzel készült ételekhez tényleg nem nagyon kell más fűszer a só mellett. A méz pedig lágy, de ott van benne az a jó kis különleges karakter, amivel szintet lép. Kóstolgassátok először sajtokkal, aztán jöhet a kísérletezés. Mutatom, én milyen ételeket ízesítettem velük. 

2021_01_31_030984.JPG

Crostini 

A crostini alapja valamilyen jobbféle ciabatta vagy hasonló kenyérféle, a szeletek egyik oldalát megpirítottam. Megpakoltam szaftosra készített, csak sóval ízesített rántottával, erre pedig serpenyőben, olívaolajon pirított, szintén csak sózott zöldségek kerültek (a kelbimbót előfőztem, mielőtt lepirítottam, a felcsíkozott kaliforniai paprikát elég serpenyőben puhára sütni). Ízesíthetitek egyrészt a rántotta elemet szarvasgombás olívaolajjal, de úgy is dönthettek, hogy az édes, sült-karamellizált zöldségek kapnak egy kis pluszt a szarvasgombás mézzel. Én most ez utóbbi mellett döntöttem, és a zöldségekre csorgattam mézet. 

2021_01_31_030983.JPG

Humusz 

Klasszikus humusz csicseriborsóból, tahiniből, olívaolajjal és egy kevés sóval ízesítve, a citromot, fokhagymát ezúttal kihagytam, majd tálaláskor szarvasgombás olívaolajat csorgattam rá. Házi pizzakenyérrel tálaltam (50 dkg kenyérlisztből, 1 tasak instant élesztőből, 1 teáskanál sóból, 4 evőkanál olívaolajból és kb. 3 dl meleg vízből gyúrtam tésztát, majd miután megkelt, lapos lepényeket formáztam belőle, 220 °C-os sütőben kb. 12-14 perc kell nekik). 

2021_01_31_030979.JPG

Steakburgonya 

És készült egy teljesen egyszerű, héjában sült (sárga) burgonya is szintén csak sóval és sütésre alkalmas olívaolajjal, a végén szarvasgombás olívaolajjal ízesítve. 

2021_01_31_030978.JPG

2021_01_31_030985.JPG

Köszönet a szuper termékekért: Italia Divina 

süti beállítások módosítása