Csigó Zita gasztroblogja

Húsvét 2021

PlanAll 13. hét extra tartalom

2021. április 04. - Csigó Zita

Ígéretemhez híven a PlanAll x Csigó Zita planner, az Egyél jót, legyél jól! heti tematikáihoz itt a blogon is kapcsolódok, azaz minden héten továbbgondolom az arra a hétre eső témát, tippet, alapanyagot, ötletet, receptet vagy épp tanácsot. A 13. hét témája húsvéti, és szándékosan húsvét vasárnapra időzítettem. Aki ismeri és követi a munkáim, idén is (mint minden évben) rengeteg húsvéti receptet olvashatott tőlem. Készült tojásos anyag a Fanny magazinba, klasszikus menü a Családi Lapba, édes és sós húsvétiak az Ízes Életre, maradékfelhasználós receptek a Fanny Konyhába. Sok-sok húsvéti recept szerepel itt a blogon is, illetve (hogy maradjunk a témánál) a PlanAllomba szintén több ilyen került.

2021_04_04_033148.JPG

desktop229_2.jpg

Idén tehát úgy határoztam, hogy a legutolsó húsvéti posztomat nem készítem el előre, hanem inkább megmutatom a mi ünnepi asztalunkat. Sok újdonságot úgysem készítettem, inkább azokat az ételeket főztem-sütöttem meg, amiket legtöbbször szoktam. Apropó, szokások. Idén még jobban szerettem volna a megszokott ízekhez nyúlni, hogy legyen valami jól ismert ezen a 2. szokatlan húsvéton. A recepteket persze mutatom, hiszen egy tésztasaláta vagy egy keksz nem csak mára és honlapra készíthető el. 

2021_04_04_033144_1.JPG

Sárgatúró 

M.-től tanultam sok-sok-sok évvel ezelőtt, így készítem.

2021_04_04_033152.JPG

Teljes kiőrlésű kalács és "hamis" babka

Teljes kiőrlésű kalács

Hozzávalók (1 darabhoz): 

15 dkg teljes kiőrlésű búzaliszt 

10 dkg búzaliszt 

1/2 tasak instant élesztő (vagy 1/4 kocka friss élesztő a tejből 1 dl-rel felfuttatva) 

1 nagy csipet cukor

1 db tojássárgája 

1 kávéskanál só

kb. 1,7 dl langyos tej 

5 dkg vaj 

kevés tojás a kenéshez 

A kétféle lisztet összekeverjük az élesztővel és a cukorral. Hozzáadjuk a tojássárgáját, a sót, majd apránként belecsorgatjuk a tejet. Végül belegyúrjuk a puha, felkockázott vajat is. Jól összegyúrjuk, megdagasztjuk, majd letakarva, meleg helyen a kétszeresére kelesztjük.

A megkelt tésztát lisztezett felületen átgyúrjuk, és 3 egyenlő részre osztjuk. Összefonjuk, sütőpapírral bélelt tepsibe tesszük, lekenjük enyhén felvert tojással, és 20-25 percet pihentetjük. Ezután még egyszer lekenjük tojással, és 180 °C-ra előmelegített sütőben kb. 28-30 perc alatt készre sütjük. 

"Hamis" babka (gyorsabb kelesztés + elhagytam a szirupot)

Hozzávalók (1 darabhoz): 

25 dkg búzaliszt 

1/2 tasak instant élesztő (vagy 1/4 kocka friss élesztő a tejből 1 dl-rel felfuttatva) 

2 evőkanál cukor

1 nagy csipet só 

5 dkg vaj 

1 db tojássárgája 

kb. 1,2-1,4 dl langyos tej 

A töltelékhez: 

4 dkg vaj 

2 evőkanál kakaópor 

5 dkg étcsokoládé

A  lisztet összekeverjük az élesztővel, a cukorral és a sóval. Beletesszük az olvasztott vajat, hozzáadjuk a tojássárgáját, majd apránként belecsorgatjuk a tejet. Jól összegyúrjuk, megdagasztjuk, majd letakarva, meleg helyen a kétszeresére kelesztjük.

A megkelt tésztát lisztezett felületen átgyúrjuk, és pár mm vékony téglalappá nyújtjuk. Egyenletesen megkenjük az olvasztott vajjal, majd megszórjuk a kakaóporral és a durvára aprított csokival. Hosszabbik oldalától indítva feltekerjük, majd az így kapott hengert hosszában, éles késsel kettévágjuk. A két darabot X-alakban egymásra tesszük, és a szárakat összetekerjük. Közepes méretű, sütőpapírral bélelt, téglalap alakú formába tesszük, és még kb. 30 percet kelesztjük. Ezután 180 °C-ra előmelegített sütőben kb. 30 perc alatt készre sütjük. 

desktop278.jpg

Kapros tésztasaláta 

Azt hiszem, egy tésztasalátához igazán nincs szükség pontos receptre. :) A mini farfalle tésztához tejföl, görög joghurt (fele-fele arányban), mustár, pici majonéz, citromlé, illetve csípős reszelt torma került, és csak sóztam, borsoztam. A végén pedig hozzáforgattam egy jó nagy adag leszárazott, finomra aprított kaprot. 

Pár trükk: 

- Mindig teszek valami fanyart az öntetbe. Részben ezért is megy bele joghurt, illetve ezért került most bele a torma és a citromlé. Ha nem húsvét, általában lecsepegtetett csemegeuborkát karikázok hozzá. A torma, a citrom, a csemegeuborka mind-mind szuper a kaporral. 

- Két részletben forgatom a tésztához az öntetet. Az első adagot akkor, amikor langyos a tészta, így jól megszívja magát, a második adagot pedig tálalás előtt kb. 1 órával. 

- A fotón egy alap verzió szerepel, de természetesen a húsvéti klasszikus zöldségek is mehetnek bele: újhagyma, retek, kígyóuborka. 

2021_04_04_033153.JPG

Mázas sült sonka 

A sonkát először megfőztem (különösebb fűszerezés most nem kell a főzővízbe), majd miután kihűlt, sűrűn beirdaltam. Az irdalásokba rozmaring és fokhagyma került. A mázhoz mézet, juharszirupot, mustárt és balzsamecetet kevertem össze, inkább fanyarra, mint édesre, de ez ízlés szerint alakítható. 180 °C-ra előmelegített sütőben pirulásig sütöttem. 

2021_04_04_033150.JPG

Zablinzer 

Ez pedig a már-már tradicionális :), télen-nyáron sütős linzer receptem

desktop279.jpg

Kerámiák a posztban: Pastel Ceramics

süti beállítások módosítása